lördag 11 april 2015

Semester

Jag har haft semester. Detta innebar en kortare resa och radioskugga. Jag hinner inte blogga så mycket som jag skulle önska. Tiden räcker lixom inte till med barn och jobb och man och hus. Jag har fastnat i det här villaidyllträsket, tvåsamhetens högborg. Jag brukar strosa i villaområdet och titta mig omkring och fundera. Alla husen står på rad och i husen bor förmodligen en mamma, en pappa och 2,5 barn. I alla husen. Jag brukar fundera på hur de har det i relationen, i familjen. Vad bråkar de om, kanske pågår missbruk, misshandel, elände bakom de där mysiga väggarna. Kanske är det helt vanliga familjer utan nån som helst misshandel. Där pappan jobbar som nån kontorsnisse och mamman kanske likaså. Barnen är välartade och blonda. Jag brukar titta in i deras fönster. Ibland får jag syn på folket därinne. Undrar hur de träffades, vad de pratar om på vardagarna? Om de pussas i köket eller om de knullar minst 4 ggr i veckan? Är de lyckliga?

Själv är jag fast. I det här träsket som är tvåsamhet och familj. Jag märker att jag inte passar in. Jag platsar inte i villaidyllen. Jag gillar inte att äga hus och jag gillar inte att leka mamma pappa barn. För det är precis så det känns, att jag leker. Lajvar lixom. För det är inte jag. Jag är oengagerad, säger min sambo. Jag är oorganiserad och ointresserad av att vara ett team. Ja. Det kanske jag är. Jag fixar inte den här leken. Kär-leken. Ibland står jag inte ut. Då är det nära att jag på sekunden packar min väska och springer ut i panik. Men nåt håller mig ändå kvar. Normen, att det är så här det ska vara. Kämpa på, det kommer att gå över, du kommer att komma in i det. Försöker bestämma mig för att älska, försöka. Det funkar i några dagar tills nästa kravställning kommer.

Jag tror inte män vill ha jämlika kvinnor. Jag tror inte de vill ha självständiga, starka kvinnor. De vill inte ha lata och bekväma kvinnor. För då får de plötsligt en man. Och de vill inte leva med en man, de vill ha tjejer. Tjej-tjejer, som sköter det som tjejer ska sköta. Som fixar hemma och donar och projektleder allt. Och suger av dem regelbundet. Det är klart att alla killar vill ha den kvinnan.

JAG KAN INTE VARA DEN KVINNAN! *skriker hysteriskt*
(min sambo har svårt att smälta detta)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.